Rela Bertuah Anggota Turut Terdiri Daripada Malim Gunung

 

 

MYNEWSHUB
Berita Online Terhangat Malaysia

Rela Bertuah Anggota Turut Terdiri Daripada Malim Gunung
6/28/2015 4:33:07 AM

RANAU – Kementerian Dalam Negeri (KDN) menyifatkan Jabatan Sukarelawan Malaysia (Rela) bertuah kerana mempunyai anggota daripada kalangan malim gunung.

Timbalan Ketua Setiausaha (Dasar Keselamatan) KDN Datuk Seri Adenan Ab Rahman berkata susulan kejadian gempa bumi yang melanda Ranau pada 5 Jun lepas, anggota Rela tersebut pantas melaksanakan tugas mereka mencari dan menyelamat pendaki yang dikhuatiri terkandas di Gunung Kinabalu.

"Kita tidak pernah mengalami kejadian seperti gempa bumi di negara ini. Dengan adanya malim gunung, yang kebetulan anggota Rela, memang cantik.

"Mereka (malim gunung) dengan sendirinya tahu apa yang perlu mereka buat dalam situasi kecemasan seperti ini. Lebih-lebih lagi mereka ini tahu selok-belok jalan di Gunung Kinabalu," katanya kepada pemberita pada Program Bakti Rela di Kampung Sokid di sini hari ini.

Menurut Adenan, Sabah sahaja mempunyai anggota Rela daripada kalangan malim gunung seramai 65 orang.

Susulan gempa bumi berukuran 5.9 pada skala Richter itu, beliau berkata pihaknya akan mengkaji bentuk latihan melibatkan operasi mencari dan menyelamat di gunung bukan sahaja di Sabah, tetapi juga di negeri lain.

Pada program itu, seramai 105 anggota Rela, yang terlibat dalam operasi mencari dan menyelamat di Ranau, menerima sumbangan bantuan dan penghargaan.

Seramai 43 daripada jumlah itu adalah malim gunung.

"Sumbangan tenaga, masa, kemahiran dan kepakaran mereka dalam membantu menjayakan operasi mencari dan menyelamat itu wajar diberi pengiktirafan atas jasa mereka kepada orang ramai," katanya.

"Selain itu, program seperti ini dapat menaikkan semangat anggota untuk terus mencurahkan bakti kepada keamanan dan kesejahteraan negara dan masyarakat," katanya. – BERNAMA

Komen

comments

 

You are receiving this email because you subscribed to this feed at feedmyinbox.com

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe from this feed, or manage all your subscriptions

0 Komentar untuk "Rela Bertuah Anggota Turut Terdiri Daripada Malim Gunung"

ISUKINI.COM
Rated 5/5 based on 16518 reviews
 
Copyright © 2014-2015 Crito Loni - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info