Recep Tayyip Erdogan Usaha Keras Pastikan Morsi Dibawa Ke Turki



Akhbar Turki Takvim melaporkan bahawa Presiden Turki Recep Tayyip Erdogan sedang berusaha untuk menyelamatkan bekas Presiden Mesir, Mohamed Morsi dari hukuman mati yang dijatuhkan kepadanya pada hujung minggu.

Presiden Turki itu latang mengkritik mahkamah Mesir kerana tindakan mahkamah negara tersebut menjatuhkan hukuman mati terhadap Morsi.

Erdogan juga dilaporkan telah mengadakan perbincangan dengan Saudi dan Qatar, memohon untuk membawa Morsi dari Mesir ke Turki.

Selain itu, Erdogan juga mendesak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) mengenai hak asasi manusia untuk membebaskan bekas presiden Mesir itu.

Presiden Mesir, Abdel Fattah Al-Sisi kekal senyap mengenai isu ini, tetapi pada masa yang sama, beliau tetap mahu menyingkirkan Morsi.

Ia melaporkan bahawa Al-Sisi bertemu dengan Perdana Menteri beliau Ibrahim Mehlib dan Menteri Pertahanan Sedqi Subhi untuk membincangkan isu itu. Mehlib mencadangkan menghantar Morsi dalam buangan kerana negara akan menghadapi protes ganas jika dia telah dihukum mati. - Siakapkeli.my

0 Komentar untuk "Recep Tayyip Erdogan Usaha Keras Pastikan Morsi Dibawa Ke Turki"

ISUKINI.COM
Rated 5/5 based on 16518 reviews
 
Copyright © 2014-2015 Crito Loni - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info