Bunuh Diri Kerana Keluarga Kecanduan Teknologi













Xu Desheng, datuk berusia 53 tahun ini ditemui mati di dalam kereta trucknya setelah meneguk ubat pembasmi hama dan membiarkan kenderaanya dipenuhi asap.

Alasan di sebalik bunuh diri disebabkan oleh rasa takut kehilangan keluarganya yang bergantung dengan teknologi.

Dalam surat yang ditinggalkan, Xu menjelaskan bahawa ia sangat menyayangi cucu-cucunya namun tak mampu memperolehi perhatian mereka akibat ketagihan bermain telefon pintar.

Lelaki yang berasal dari kota Changhua ini merasa keluarganya terlalu sibuk dengan peranti masing-masing, sehinggakan menggunakan komputer untuk berinteraksi.

Cuba menyeimbangi, Xu bahkan terpaksa mempelajari sendiri cara menggunakan aplikasi video chat di telefon bimbitnya namun sukar baginya untuk memahami dan menggunakannya.

Dalam suratnya tertulis, "Saya tak mampu melakukan apa pun sekarang, komputer atau pun telefon bimbit. Saya sangat jarang membeli barangan baru dan tak banyak yang dapat saya lakukan. Hidup seperti ini lebih menakutkan daripada mati. Kerana itu, saya memutuskan mengakhiri hidup saya. "

Perisitiwa ini dapat menjadi renungan bagi para pecinta teknologi, jangan sampai peranti kesayangan mengorbankan orang kesayangan anda.







0 Komentar untuk "Bunuh Diri Kerana Keluarga Kecanduan Teknologi"

ISUKINI.COM
Rated 5/5 based on 16518 reviews
 
Copyright © 2014-2015 Crito Loni - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info