Masalah pelarian Rohingya cabaran utama negara Asia Pasifik – Najib

 

 

Rilekslah
Malaysian Social Media Trendsetter

Masalah pelarian Rohingya cabaran utama negara Asia Pasifik – Najib
6/1/2015 10:07:42 AM

Masalah pelarian Rohingya cabaran utama negara Asia Pasifik – Najib

NAJIB menyampaikan ucapan pada Persidangan Meja Bulat, Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) Asia Pasifik. – Foto BERNAMA

KUALA LUMPUR: Dua cabaran utama dihadapi negara Asia Pasifik sekarang adalah masalah pelarian Rohingya dan mengekalkan kestabilan di rantau ini.

Sehubungan itu, Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, berharap Persidangan Meja Bulat, Institut Kajian Strategik dan Antarabangsa (ISIS) Asia Pasifik yang berlangsung di ibu negara selama tiga hari mulai semalam dapat mengenal pasti kaedah terbaik menyelesaikan dua isu berkenaan.

"Kebanyakan isu berkenaan memang sering dibangkitkan selama ini. Misalnya, saya sendiri baru-baru ini membangkitkan mengenai isu pelarian Rohingya yang sedang cuba memasuki sempadan perairan negara kita.

"Malah, saya sendiri terkejut apabila dimaklumkan mengenai penemuan tanah perkuburan pelarian Rohingya yang menjadi mangsa sindiket penyeludupan manusia di kawasan sempadan Perlis-Thailand.

"Kita juga perlu segera mengenal pasti mereka yang bertanggungjawab. Isu Rohingya ini perlu diselesaikan di peringkat ASEAN dengan kerjasama negara lain dan badan antarabangsa.

"Hanya dengan kerjasama semua negara barulah kita dapat menyelesaikan masalah penyeludupan manusia ini," katanya ketika berucap melancarkan persidangan itu malam tadi.

Majlis turut diserikan dengan keberangkatan Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah. Yang turut hadir, Pengerusi ISIS ASEAN, Yong Chanthalangsy dan Pengerusi merangkap Ketua Eksekutif ISIS Malaysia, Tan Sri Rastam Mohd Isa.

Comments

comments

 

You are receiving this email because you subscribed to this feed at feedmyinbox.com

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe from this feed, or manage all your subscriptions

0 Komentar untuk "Masalah pelarian Rohingya cabaran utama negara Asia Pasifik – Najib"

ISUKINI.COM
Rated 5/5 based on 16518 reviews
 
Copyright © 2014-2015 Crito Loni - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info