Kapal selam KD Tunku Abdul Rahman berjaya lancar torpedo



Aset strategik negara, kapal selam KD Tunku Abdul Rahman berjaya melancarkan torpedo Black Shark konfigurasi latihan di Laut China Selatan dalam latihan yang dinamakan Ex Marlin.

Tentera Laut DiRaja Malaysia (TLDM) di dalam satu kenyataan di dalam laman webnya berkata, penembakan torpedo itu adalah untuk menguji kesiapsiagaan dan keupayaan sistem kombat serta persenjataan, selain menguji kemahiran krew kapal selam.

Penembakan torpedo kali ini menggunakan kapal permukaan sebagai sasaran atau dummy target.

Latihan penembakan torpedo itu merupakan suatu kesinambungan daripada penembakan torpedo Black Shark Konfigurasi Perang oleh kapal selam negara pada Oktober tahun lepas.

Penembakan torpedo tersebut menurut TLDM, juga memperlihatkan keupayaan dan kebolehan krew kapal selam TAR mengendalikan sistem Submarine Tactical Intergrated Combat System (SUBTICS).


Anggota Tentera Laut DiRaja Malaysia melakukan persediaan terakhir untuk melancarkan torpedo, Black Shark.

Latihan terbabit turut melibatkan aset-aset daripada unit TLDM dan Tentera Udara Diraja Malaysia.

TLDM berkata, latihan yang dikelolakan oleh Panglima Angkatan Kapal Selam, Laksamana Muda Abdul Rahman Ayob juga dapat menangkis tohmahan dan persepsi negatif terhadap keupayaan kapal selam negara serta meningkatkan keyakinan rakyat terhadap Angkatan Tentera Malaysia terutamanya TLDM dalam mempertahankan kedaulatan maritim negara. - MalaysiaGazette

0 Komentar untuk "Kapal selam KD Tunku Abdul Rahman berjaya lancar torpedo"

ISUKINI.COM
Rated 5/5 based on 16518 reviews
 
Copyright © 2014-2015 Crito Loni - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info