Kisah Kanak-Kanak Baik Hati Yang Merawat Haiwan-Haiwan Terbiar














Di masa kini, ramai orang tua yang mengadu anak mereka makin tidak suka bersosial dan lebih suka bermain tablet atau handphone. Hal berbeza terjadi dalam hidup Ken, usianya baru 9 tahun, tetapi dia mempunyai impian mulia untuk membina sebuah tempat perlindungan haiwan terbiar. Siapa sangka, impiannya dengan cepat terkabul.

Budak lelaki yang baik hati ini tinggal di Filipina. Ken mempunyai keperitanan besar pada haiwan terbiar, yang tidak mempunyai tuan dan mempunyai kehidupan yang membimbangkan. Ken sering membeli makanan haiwan dari wang poketnya, lalu makanan itu diberikan pada anjing-anjing liar yang ada di sekitar rumahnya.

"Banyak haiwan yang mengalami luka-luka terbuka, aku merawat mereka dan luka mereka sembuh, bulu-bulu mereka juga tumbuh lagi," tulis Ken di website-nya. Ken merawat mereka dengan penuh kasih sayang, memandikannya, memberi makan, sehingga haiwan-haiwan itu tidak takut lagi dengan manusia.



















Banyak orang merasa simpati dengan aksi dermawan dari Ken, walau masih kecil, dia sudah memahami makna menyayangi sesama makhluk hidup. Foto-foto Ken pada akhirnya tersebar cepat di dunia maya. Ramai yang memberi bantuan dana agar Ken boleh mewujudkan impiannya, membina sebuah tempat perlindungan haiwan, dipetik dari Huffingtonpostcom.

Berkat bantuan itu, Ken dan ayahnya membina tempat perlindungan yang mudah di garaj rumah mereka. Nampaknya Ken dengan gembira ikut membantu pembangunan tempat perlindungan itu dan menuliskan HAPPY ANIMAL CLUB warna-warni sebagai namanya.

Sekarang, Ken boleh merawat haiwan-haiwan yang terlantar dan mempunyai tempat untuk menampung mereka. Aksi ini sama sekali tidak mengambil untung, kerana semua bantuan yang diberikan pada Ken pada akhirnya digunakan untuk membiayai haiwan-haiwan yang dia rawat. Suatu semasa nanti, Ken berharap mempunyai tempat perlindungan yang lebih besar, sehingga boleh menolong lebih banyak haiwan terbiar.

Semoga kebaikan hati Ken menular pada kanak-kanak hingga orang dewasa. Ingin tahu dengan kebaikan Ken? Inilah beberapa fotonya bersama haiwan-haiwan yang dirawat.

















0 Komentar untuk "Kisah Kanak-Kanak Baik Hati Yang Merawat Haiwan-Haiwan Terbiar"

ISUKINI.COM
Rated 5/5 based on 16518 reviews
 
Copyright © 2014-2015 Crito Loni - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info