Ajaib ! Pokok Ini Hidup Di Padang Pasir Yang Tidak Pernah Hujan




Hamparan padang pasir yang panas terik matahari kelihatan sangat gersang. Mustahil rasanya ada tanaman yang tumbuh subur di tanah sekering itu. Namun jika bertandang ke Bahrain, namun andaian itu adalah meleset.

Di tengah padang pasir yang luas, sebatang pokok kelihatan berdiri menyendiri. Pokok itu digelar The Tree of Life atau Shajarat-al-Hayat. Hampir 10 kilometer dari Askar, dan kira-kira 3.5 kilometer ke arah Barat dari Jaww.

Bernama latin Prosopis Cineraria, itu merupakan pokok berbunga yang mampu menyesuaikan diri sangat baik di gurun pasir kering. Di daerah dengan curahan hujan serendah 150 milimeter per tahun, ia masih boleh hidup.

The Tree of Life itu, telah tumbuh di wilayah yang tidak pernah hujan selama 400 tahun. Ia ditanam sejak 1583. Persekitar kawasan yang kering sedikit pun tidak membuat ia layu. Daun-daunnya tetap menghijau.

Penduduk tempatan menganggap fenomena itu misteri. Mereka percaya, pokok itu mengambil air dari sumber yang tidak dapat di lihat oleh mata kasar. Menurut penduduk, ada Taman ghaib atau Taman Firdaus yang keberadaannya tidak terlihat.

Tapi sebenarnya, itu boleh dijelaskan secara ilmiah. Kedudukan pokok hanya sembilan hingga 12 meter di atas permukaan laut.

Teorinya, Prosopis Cineraria dapat menyerap air sedalam 50 meter dari tanah. Ertinya, sangat mungkin ia mendapat pengambilan air dari sumber itu.

Bagaimanapun, keberadaannya yang jarang membuat The Tree of Life menjadi primadona. Sekitar 50 ribu pelancong datang setiap tahun. Sayangnya, mereka selalu berniat merosakkan pokok. Sebab, pemandu pelancongan menyarankan mereka meninggalkan jejak pada batang pokok.

Kini, bermacam tulisan terukir di batang pokok luar biasa itu. Akhirnya, sebuah pagar besi dipasang melingkarinya, menjaga pokok ajaib itu dari tangan-tangan jahil.








0 Komentar untuk "Ajaib ! Pokok Ini Hidup Di Padang Pasir Yang Tidak Pernah Hujan"

ISUKINI.COM
Rated 5/5 based on 16518 reviews
 
Copyright © 2014-2015 Crito Loni - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info