Bubur Lambuk Pak Hassan Jadi Tarikan

 

 

MYNEWSHUB
Berita Online Terhangat Malaysia

Bubur Lambuk Pak Hassan Jadi Tarikan
6/29/2015 9:28:14 PM

BUBUR Lambuk Pak Hassan', Kampung Baru laris dijual sehingga 7,500 bungkus sehari pada harga RM2 sebungkus sempena Ramadan.

Pengusahanya, Abu Bakar Mohamad, 69, atau lebih terkenal sebagai Hassan berkata, kira-kira 30 periuk besar bubur lambuk dihasilkan pada setiap hari bekerja dan sekurang-kurangnya 15 periuk besar pada hujung minggu dengan anggaran kos antara RM200 dan RM250 setiap periuk.

Menurut beliau, permintaan akan meningkat apabila terdapat pesanan daripada syarikat korporat.

"Pada hari pertama puasa tahun ini, kami menghasilkan 31 periuk besar bubur lambuk dan paling banyak mencecah 39 periuk besar pada minggu kedua puasa.

"Satu periuk besar dapat menghasilkan sebanyak antara 250 dan 260 bungkus bubur lambuk," katanya kepada Bernama.

Menurut Abu Bakar rutin harian memasak bubur lambuk pada bulan Ramadan ini bermula selepas solat Subur dan memakan masa dua jam dengan dibantu 24 petugas termasuk ahli keluarga dan jiran.

Abu Bakar yang berasal dari Tikam Batu, Sungai Petani, Kedah dan merantau ke ibu kota sejak 19 tahun lepas berkata ilham untuk menghasilkan bubur lambuk Pak Hassan tercetus pada 1983 sempena bubur lambuk Masjid Jamek Kampung Baru.

Pada tahun berikutnya beliau memberanikan diri untuk mengusahakan bubur lambuknya sendiri dan dari tahun ke tahun usaha gigih beliau mendapat sambutan yang menggalakkan.

Mengenai persaingan dengan peniaga lain, Abu Bakar berpendapat beliau tiada masalah dengan perkara tersebut kerana sentiasa menjaga kualiti bubur yang dihasilkan.

"Walaupun mempunyai ramai kakitangan untuk membantu, hanya saya seorang yang akan memasak bagi memastikan rasa bubur sekata dan terkawal," katanya.

Seorang pelanggan, Mohd Khusairi Alias, 50, dari Cheras berkata sejak dari zaman bujang hingga sudah mendirikan rumah tangga, hampir saban tahun beliau akan ke Kampung Baru semata-mata untuk membeli bubur lambuk kerana rasa buburnya yang bukan sahaja sedap malah tidak berubah sejak dahulu.

Pengurus Operasi F&B di salah sebuah hotel di ibu kota, Mohd Fadzli Mohd Anif, 39, pula berpendapat bubur lambuk Pak Hassan menjadi pilihan beliau dan rakan-rakan setiap tahun kerana harganya berpatutan dan pernah memesan sebanyak empat periuk untuk pejabatnya. – BERNAMA

Komen

comments

 

You are receiving this email because you subscribed to this feed at feedmyinbox.com

If you no longer wish to receive these emails, you can unsubscribe from this feed, or manage all your subscriptions

0 Komentar untuk "Bubur Lambuk Pak Hassan Jadi Tarikan"

ISUKINI.COM
Rated 5/5 based on 16518 reviews
 
Copyright © 2014-2015 Crito Loni - All Rights Reserved
Template By. Catatan Info